Sledi seznam diplomantov in povzetki diplom
VSŠ programa komunala na zavodu IZRAZ, Ljubljana. Diplomanti so
zbrani po terminih zagovora diplomskega dela:
1. december 2005
Marko Juvan, mentor Tadej Markič
Organizacija zimske službe na letališču Ljubljana [Glej povzetek]
V zimskem času se na letališču kot sistemu za sprejem in odpravo letal,
potnikov in blaga pojavlja veliko problemov. Ne glede na vremenske razmere
(sneženje, nevarnost poledenitve ali poledenitev) mora zimska služba
poskrbeti za neovirano delovanje letališča. Za njeno uspešno delovanje je
potrebno poznati tehnološki postopek, medsebojno odvisnost posameznih
postopkov ter lastnosti posameznih tehničnih sredstev.
Cilj moje diplomske naloge je predstaviti zimsko službo Letališča Ljubljana.
Po zakonu o zračni plovbi in Pravilniku o vzdrževanju objektov, opreme in
instalacij, pomembnih za varnost zračne plovbe na letališču, morajo biti
steze za vzletanje in pristajanje ter druge steze, letališka ploščad,
objekti, instalacije, naprave in oprema na letališču vzdrževana na predpisan
način in v stanju, ki zagotavlja varno vzletanje in odpravljanje letal,
potnikov in stvari. Prav tako je pomembno, da skrbi za nabavo novih
tehnoloških sredstev, ki sledijo razvoju.
V diplomski nalogi sem uporabljal tehnične in logično-miselne metode
raziskav.
Pri tehničnih raziskavah je uporabljena statistična metoda, in sicer v
prikazu ter obdelavi tabel in grafov. Logične metode so metode analize in
sinteze, komparativne metode in metoda kompilacij.
Jože Turk, mentor Tadej Markič
Zimska služba na Vrnhniki [Glej povzetek]
V diplomski nalogi z naslovom zimska služba na Vrhniki sem predstavil osnove
zimskega vzdrževanja cest. V splošnem delu je predstavljena osnovna zakonodaja,
ki predpisuje organiziranje kakovostne zimske službe. Organiziranost zimske
službe v Komunalnem podjetju Vrhnika sem podrobno predstavil s programom te
službe, katerega pripravljam sam. V njem je pregled celotnega izvajanja del s
prioritetami, razporedi in pripravljenostjo ekip.
Izvajanje zimske službe se vrši na osnovi prioritet. Število akcij pa ni
sorazmerno s številom dni s snežnimi padavinami. Predvsem posipanja je veliko
več, ta pa predstavlja od vseh postavk največji strošek. Predstavljena
mehanizacija za pluženje in posipanje se v večini uporablja tudi na Vrhniki.
Pri vsakem od poglavij sem se tudi navezoval na domače okolje in podjetje, v
katerem sem zaposlen. KPV izvaja zimsko službo na nižinskem delu občine Vrhnika.
V poglavju problematika zimske službe na Vrhniki pa sem opozoril na problem, s
katerim se srečuje KPV kot eden od dveh izvajalcev. Ta problem so kratkoročne
(triletne) pogodbe za izvajanje, ki so bile pridobljene na osnovi razpisov,
izvajalcu pa ne omogočajo planiranje celotne dejavnosti za daljše obdobje, kar
pa bi gotovo omogočalo posodobitev mehanizacije in opreme. Posredno pa bi to
vplivalo na racionalnejšo rabo posipnih sredstev, kar pa ni zanemarljivo za
ohranitev zdravega okolja.
Goran Lapič, mentor Tadej Markič
Proces poučevanja voznikov [Glej povzetek]
V diplomski nalogi so obravnavani postopki poučevanja voznikov v različnih
voznih razmerah, pogoji za ustanovitev avtošole, postopki za pridobitev
ustreznih dovoljenj za vodjo avtošole oziroma inštruktorja. V drugem delu je
opisan sam proces poučevanja od problematike do metod poučevanja. V zadnjem delu
pa grafični prikaz izkoriščenosti pri poučevanju.
Čas vožnje v primerjavi s časom dela je od učnega sklopa različen in premo
sorazmeren osvojenemu znanju in veščinam. Posebnost se izraža v tem, da so
začetne vaje vezane na statično delo, kar povzroča malo prevožene poti,
naslednje vaje pa se odvijajo pretežno v vožnji s sorazmernimi hitrostmi.
Pri učenju zadnjih vaj v procesu poučevanja, se izobraževalni del programa
izvaja z večjim obsegom vožnje. Posledica tega je različen obseg prevožene poti
in delež časa, ki ga kandidat porabi za osvajanje določene vaje v praktičnem
programu učenja vožnje.
Slavko Mohorčič, mentor Tadej Markič
Zimska služba splošno po pokrajinah [Glej povzetek]
Poseben del rednega vzdrževanja javnih cest je zimsko vzdrževanje javnih cest –
zimska služba. Pri oddajanju del za redno vzdrževanje javnih cest velja
hierarhija, ki sem jo opisal v nalogi.
Zimska služba obsega organizacijo in aktivnosti, ki so potrebni za tekoče in
varno odvijanje prometa v zimskem času. Sem spadajo predhodna ali pripravljalna
dela (izdelava izvedbenega programa zimske službe, priprava ceste in
mehanizacije itd.), izvajanje zimske službe (pluženje, posipanje itd.) in
aktivnosti po končani zimski sezoni (pospravljanje, skladiščenje itd.).
V zimskem času so na slovenskih cestah pogosti zimski pojavi (sneg na vozišču,
poledica idr.). Za zimsko službo je pomembno število snežnih dni in nizke
temperature. Te so različne po pokrajinah.
Za izvajanje zimske službe na državnih cestah v Sloveniji skrbijo cestna
podjetja, ki sem jih opisal v nalogi. Poseben del v vzdrževanju državnih cest so
avtoceste, ki jih vzdržuje podjetje DARS.
V nalogi sem se omejil na vzdrževanje državnih cest, ki jih kategorizira in
določa Vlada Republike Slovenije.
Edvard Podobnik, mentor Jože Crnič
Papirniški mulj kot tesnilni sloj za deponije odpadkov [Glej povzetek]
Papirniški mulj je glavni odpadek oziroma stranski proizvod, ki
nastaja v papirni industriji. Primeren je za več načinov nadaljnje
uporabe. V tej diplomski nalogi smo obdelali uporabnost papirniškega
mulja za tesnjenje pokrova odlagališča nenevarnih odpadkov.
Najpomembnejši element, ki govori o smotrnosti njegove uporabe za te
namene, je predvsem finančni, saj zamenjuje veliko dražjo folijo ali
pa glino, ki je nimamo v izobilju.
S preučevanjem uporabnosti papirniškega mulja smo rezultate
ovrednotili po zahtevah priloge 7 Pravilnika o odlaganju odpadkov.
Glede na kemijske, mikrobiološke, geotehnične, emisijske in tudi
gradbene zahteve je material povsem ustrezen. Več pozornosti bomo
morali posvetiti povečanju suhega dela papirniškega mulja, ker to
lahko vpliva na stabilnost odlagališča.
Glede na zakonodajo in dogovore z Ministrstvom za okolje in prostor
je bilo izdano soglasje o uporabi papirniškega mulja za tesnjenje
dna in pokrova odlagališč nenevarnih odpadkov. Prvi poskusi testnih
polj so bili že izvedeni in kažejo dobre rezultate.
Jasmina Turk, mentor Jože Crnič
Ravnanje z odpadnimi kartušami in tonerji [Glej povzetek]
Ravnanje z odpadki je vsakdanji problem vsakega posameznika in
družbe kot celote. Naraščajoče količine odpadkov so problem, ki se
mu v današnjem času posveča vedno večja pozornost. Zaradi vse
strožje zakonodaje na eni strani in naraščajoče zavesti na drugi
strani je vzpostavitev tega sistema ravnanja z odpadki obveza ter
nuja.
V svoji diplomski nalogi sem se osredotočila na problem ravnanja z
odpadnimi kartušami. Danes ima že skoraj vsak človek doma poleg
računalnika tudi tiskalnik, v katerem so kartuše. Vsi vemo, da ko
tiskalnik ne tiska dobro oz. nakaže, da je potrebno zamenjati
kartuše, se odločimo za nakup novih kartuš, stare pa vržemo v smeti.
To pa ni prav, ker se kartuše mešajo z ostalimi odpadki, povrhu
vsega pa imajo v sebi črnila, ki so do okolja zelo škodljiva.
Zato sem se odločila, da bom s to diplomsko nalogo poskušala
osveščati ljudi, kako naj ravnajo z odpadnimi kartušami ter tonerji,
in sicer z namenom, da bi še za naslednje rodove pustili čisto in
lepo naravo.
Koncesija je posebno dovoljenje in pooblastilo, prek katerega
državni organi zaupajo določeni osebi opravljanje gospodarske javne
službe, ki jo opravlja v svojem imenu in za svoj račun. Državni
organ, ki podeljuje koncesijo, se imenuje koncedent, oseba, ki
opravlja gospodarsko javno službo na podlagi koncesije, pa je
koncesionar.
Katero gospodarsko javno službo je možno opravljati na podlagi
koncesije, določa zakon ali odlok lokalne skupnosti. Bistvo
gospodarskih javnih služb je, da se z njimi zagotavljajo javne
dobrine na področjih energetike, prometa in zvez, komunalnega in
vodnega. Zakon o gospodarskih javnih službah določa tudi vsebino
koncesijskega akta, ki opredeljuje dejavnosti ali zadeve, ki so
predmet gospodarske javne službe, območje izvajanja, pogoje, ki jih
mora izpolnjevati koncesionar, javna pooblastila ter splošne pogoje
za izvajanje gospodarske javne službe. Koncesijski akt se nanaša na
ustanovitev koncesije in določitev pogojev za izvajanje. Koncesijska
pogodba pa ureja razmerja med državo kot koncedentom in
zasebnopravnim subjektom kot koncesionarjem.
Pojem koncesije in koncesijskega razmerja spoznamo z metodo primera
uvedbe koncesijske obnove in vzdrževanja državnih cest pri nas. S
primerom uvedbe koncesije na tem področju analiziramo obstoječe
stanje državnih cest in utemeljimo izvedljivost koncesije. Metoda
primera nam tudi omogoča, da razumemo različice, ki vplivajo na
sprejem odločitve in se med seboj razlikujejo glede na število
koncesijskih območij, dolžino koncesijskega obdobja in začetne
obnove cest ter zahteve glede stanja cestnega omrežja v koncesijskem
obdobju. Koncesijska obnova in vzdrževanje državnih cest bo
zagotavljala večjo prometno varnost, in znižanje stroškov
uporabnikom cest zaradi boljšega stanja cest, boljšo povezanosti med
posameznimi kraji, s tem pa tudi hitrejši razvoj.
Robert Dabič, mentorica Nenka Krušič
Postopek oddaje javnega naročila [Glej povzetek]
Vsako podjetje mora vzpostaviti primeren način nabavnega poslovanja,
ki je odvisen od njegove dejavnosti. V našem podjetju je ena od
poglavitnih nalog izbira najugodnejšega dobavitelja v sistemu javnih
naročil. Z navedenim postopkom podjetje zagotavlja obvladovanje
kakovosti v procesu nabave, opredeljuje aktivnosti procesa nabave
blaga in storitev, ki zagotavljajo nemoteno proizvodnjo in
zapiranje, ter izbiro dobaviteljev, ki so sposobni zagotavljati
zahtevan nivo kakovosti, kar ima na poslovanje podjetja velik vpliv.
Za zagotovitev uspešnega in dolgoročnega partnerskega sodelovanja
med kupcem in dobaviteljem mora biti ta odnos zgrajen na pozitivnih
temeljih. Celotne pogoje o izbiri ponudnika pa določa naročnik, zato
je ponudnik še vedno postavljen v podrejen položaj.
Podjetje Rudnik Trbovlje-Hrastnik je v letu 2004 izvedlo 178 javnih
naročil na področju blaga, storitev in na področju gradenj.
Vrednosti na posameznih področjih naročanja so bila pri tem
rangirana v 5 razredov.
Vojko Dobovičnik, mentor Jože Crnič
Vzdrževanje kanalizacijskega sistema v VO-KA CELJE [Glej povzetek]
Z vstopom Slovenije v Evropsko unijo se je pojavila možnost za
izkoriščanje pridobljenih sredstev iz evropskih skladov za
dograditev kanalizacijskega sistema in komunalnih objektov, ki bodo
v veliki meri pripomogli k ohranjanju čistejše narave.
Tako se je tudi podjetje Vodovod–Kanalizacija Celje prijavilo na
razpis za pridobitev sredstev, katera je namenilo za dograditev
izgradnje kanalizacijskega sistema in komunalnih objektov. S tako
pridobljenimi sredstvi so dogradili kanal RZ2 v dolžini 4320m,
zadrževalne bazene odpadnih voda v skupni prostornini 1800m3 na
sistemu rajonskih zbiralnikov, dogradili so kanal GZ0, ki poteka
proti centralni čistilni napravi v dolžini 3850m, kanal RZ10 v
dolžini 3500m in centralno čistilno napravo na lokaciji Tremerje.
V nalogi so predstavljeni vsi najpomembnejši zakoni za delovanje
podjetja ter način pridobivanja ponudb za izbiro najbolj ugodnega
ponudnika, za izvajanje vzdrževalnih del.
Opisane so vse faze vzdrževanja na kanalizacijskem sistemu in
komunalnih objektih, ki spadajo v obrat vzdrževanja kanalizacije.
Velik poudarek je tudi na upoštevanju vseh predpisov varstva pri
delu, ki je ključni faktor, da bodo zaposleni delo opravljali dobro
in brez zdravstvenih posledic.
Z natančnim opisom vzdrževanja vseh naprav in objektov se poudarja
odgovornost vseh zaposlenih v vzdrževalnih obratih. Le tako bo
komunalna infrastruktura opravljala svojo funkcijo, za katero je
bila projektirana in izgrajena, in bo upravičila tudi dosedanja
velika finančna vlaganja vanjo.
Aleš Potočnik, mentor Jože Crnič
Alternativni sistem zbiranja odpadkov [Glej povzetek]
Slovenska zakonodaja na področju ravnanja z odpadki je s prevzemom
evropskih direktiv prilagojena evropski zakonodaji. V slovenski
prostor vnaša spremembe, ki so se jim dolžni prilagajati vsi, ki
ravnajo z odpadki.
Gospodarjenje z odpadki je obvezna gospodarska javna služba. Lokalne
skupnosti in javna podjetja, ki ravnajo z odpadki so dolžne
investirati v posode za ločevanje odpadkov na izvoru
(gospodinjstva). Predvideno ločevanje odpadkov na izvoru povečuje
potrebe po posodah za odlaganje odpadkov. Investicije v to opremo ne
spadajo med projekte, s katerimi si lahko refundirajo že plačana
sredstva v obliki takse za obremenjevanje okolja. Lokalne skupnosti
in javna podjetja lahko s povprečnimi lastnimi viri (amortizacijo)
zagotavljajo le cca ¼ sredstev za nakup tovrstne opreme, zato
prihaja do »konflikta interesov«.
V našem podjetju Vigrad d.o.o. Celje, se vseskozi prilagajamo
spremembam in skupaj z dobavitelji vedno iščemo optimalno rešitev.
Kupcem opreme ne prodajamo, ampak jim jo pomagamo kupiti, zato smo
razvili dve možnosti, ki deloma ali v celoti olajšajo investicijske
napore:
Sistem financiranja posod
Pri tem sistemu gre za to, kako povzročitelju odpadkov ali zbiralcu
odpadkov torej potencialnemu lastniku posode za odlaganje odpadkov
omogočiti nakup, oziroma mu ponuditi različne možnosti plačila.
Sistem najema posod
Pri tem sistemu gre za vzpostavitev tripartitnega odnosa med lokalno
skupnostjo (Občino), zbiralcem odpadkov in najemodajalcem posod za
odpadke, ki hkrati nudi tudi druge storitve: obveščanje
povzročiteljev odpadkov, razdeljevanje posod za odpadke, vzdrževanje
posod za odpadke, računalniško podprtost in s tem tudi
transparentnost sistema.
Anton Preložnik, mentor Jože Crnič
Vzdrževanje cest v zimskem času na območju Vojnika [Glej povzetek]
V diplomski nalogi sem predstavil potek rednega vzdrževanja glavnih
cest, lokalnih cest in javnih poti na območju občine Vojnik v
zimskem času. Z skupnim imenom to delo imenujemo zimska služba.
V nalogi sem opisal potek priprav na izvajanje zimske službe, stroje
potrebne za opravljanje zimske službe, opremo in materiali, ki se
uporabljajo za izvajanje zimske službe. Opredeljeni so prioritetni
razredi in vrstni red izvajanja aktivnosti zimske službe na
posameznih območjih krajevnih skupnosti, izvajalci zimske službe, ki
so v skladu z navodili in so usklajeni s Pravilnikom o vrstah
vzdrževalnih del na javnih cestah. Ta je bil objavljen v Uradnem
listu republike št. 62-2848/98, in sicer v členih 27. in 33.
Pravilnika o izvajanju rednega vzdrževanja cest v zimskem času.
V nalogi sem predstavil, kako bi na daljši rok izvedli
racionalizacijo izvajanja zimske službe na osnovi uvajanja nove
tehnologije in novih materialov pri sami izvedbi zimske službe.
Racionalizacija je možna samo ob uvajanju novih spoznanj in tehnike,
ki prodira tudi na področje vzdrževanja cest v zimskem času. Z
uvedbo cestno informacijskega sistema bi bil izključen v veliki meri
človeški faktor. V tem primeru bi bile v večji meri enostavno
izključene napačne odločitve, prav tako pa bi se lahko ohranilo
kakšno človeško življenje.
Pri uvedbi avtomatskega načina spremljanja prevoznosti in stanja na
cestah, bi se tudi zmanjšalo število zaposlenih, tako imenovano živo
delo. Vzroki za odločitve o izvedenih ukrepih bi bili evidentirani
in kot takšni bi se lahko v vsakem trenutku preverili.
Leon Gregorc, mentor Jože Crnič
Regionalni enter za ravnanje z odpadki (CERO) Celje [Glej povzetek]
Cilj Centra za ravnanje z odpadki Celje (CERO Celje) je vzpostavitev
vse potrebne infrastrukture za ravnanje z odpadki na obstoječem
odlagališču za nenevarne odpadke v Bukovžlaku, ki bo popolnoma
usklajen s predpisi in zakoni Republike Slovenije, ter vsemi
standardi Evropske unije.
Za celjsko regijo sta postavljeni dve hipotezi:
1. za vzpostavitev učinkovitega sistema ločenega zbiranja odpadkov
je potreben čas (vsaj deset let intenzivnega zbiranja in spodbud za
ločevanje odpadkov),
2. skupna količina odpadkov se ne bo povečala (povečanje količine
odpadkov v občinskem sektorju in zmanjšanje v javnem sektorju).
Glede na omenjene hipoteze so določeni cilji ločenega zbiranja
odpadkov. Cilji predstavljajo delež ločeno zbranih odpadkov v
celotnem masnem toku odpadkov, prav tako pa so osnova za načrtovanje
potrebnih objektov, opreme in infrastrukture. Pri določanju ciljev
je upoštevana celotna proizvodnja odpadkov na območju občin, ki
sodelujejo v programu CERO. Načrtovanje objektov CERO Celje temelji
na planirani in ocenjeni količini odpadkov, kakršna bo po 10 letih
intenzivnega ločenega zbiranja odpadkov.
Količina ločeno zbranih različnih frakcij odpadkov (papir, karton,
les) in bioloških odpadkov je normativ, določen v Pravilniku o
odlaganju odpadkov že v bližnji prihodnosti. Zato je potrebno
načrtovati in realizirati drugo fazo projekta preostanka odpadkov z
mehansko biološko in termično obdelavo.
V študiji »Programske zasnove za izgradnjo Centra za ravnanje z
odpadki«, ki jo je izdelal Zavod za zdravstveno varstvo Celje leta
1997, so bile natančno obdelane vse prostorske sestavine, vplivi na
okolje, postopki za ravnanje z odpadki in predlagane različne
lokacije Centra. Na podlagi različnih okoljskih, tehničnih,
ekonomskih in socialnih parametrov je bila kot najboljša možna
lokacija predlagana lokacija Bukovžlak, kjer je že obstoječe
odlagališče.
Strateške usmeritve ravnanja z odpadki v Republiki Sloveniji
podpirajo le t. i. regijski ali medobčinski pristop k urejanju tega
področja. Posledica je veliko število manjših, lokalnih komunalnih
deponij, ki jih bo potrebno tehnološko (in ekonomsko) ustrezno
zapreti. Med te spada tudi komunalna deponija Neža, kjer so se od
leta 1992 odlagali mešani komunalni odpadki iz Občine Trbovlje. V
nalogi sem predstavila zahteve za izvajanje odvodnjavanja,
odplinjevanja, prekrivanja in rekultivacije komunalnih deponij v
zapiranju ter izvajanje monitoringa po njihovem zaprtju. Opisala sem
zahtevano dokumentacijo v upravnem postopku zapiranja komunalne
deponije Neža ter predstavila predvidene tehnološke rešitve
zasipanja, odvodnjavanja, odplinjevanja ter rekultivacije deponije,
kakor tudi izvajanje monitoringa pred in po zaprtju komunalne
deponije Neža v Trbovljah.
Tomislav Marolt, mentor Mitja Rismal
Posodobitev odčitavanja vodomerov v Ljubljani [Glej povzetek]
Namen naloge je prikazati nove možnosti odčitavanja vodomerov v
Ljubljani, tako da bi bilo to čim bolj kvalitetno, hitro, s čim manj
napakami in v večje zadovoljstvo porabnikov.
V prvem delu je na splošno predstavljeno podjetje JP
Vodovod-Kanalizacija d.o.o. (JP VO-KA), ki je v Ljubljani odgovorno
za oskrbo mesta z vodo, in zasnova samega vodovodnega omrežja v
Ljubljani.
V nadaljevanju so analizirani obstoječi način odčitavanja vodomerov,
norme pri odčitavanju in potrebe oz. zahteve po številu odčitovalcev
glede na frekvenco odčitavanja.
Glavni del naloge je namenjen predstavitvi načinov odčitavanja
vodomerov, ki bi prinesli več odčitkov v krajšem času, manj napak in
bolj zadovoljne porabnike. Poleg odčitavanja z ročnimi terminali
pride v poštev še sistem za radijsko odčitavanje in sistem za
avtomatsko odčitavanje. Dodatno pridobivanje odčitkov je možno z
glasovno pošto in telefonskim odčitavanjem, kar je za porabnike, ki
želijo mesečno sporočati stanje, še najbolj praktično.
V diplomski nalogi sem v prvem delu predstavil osnove poteka
splošnega investicijskega procesa v povezavi z vodenjem projekta
oziroma investicije, saj mi je kot projektantu komunalnih vodov to
področje najbližje. Podrobno sem opisal ves proces in njegove faze,
od ideje in pobude o nameravani gradnji, njene ekonomske
upravičenosti, izdelave investicijske, projektne in tehnične
dokumentacije, izvajanja projekta, pa vse do končne vzpostavitve
obratovanja.
Investicijske procese in vodenje projektov predpisuje zakonodaja.
Vsaka investicija je ciljno usmerjena in ima svoj proračun. Čim
jasnejši so cilji, tem lažje je investicijo izpeljati. Pomembno je,
da vemo, da pomeni investicija enkratno dejanje, saj bomo izvršili
nekaj, kar do zdaj še ni bilo izvedeno.
Vodenje in upravljanje projekta je zelo zahtevna naloga, saj nobene
investicije ne bomo zaključili tako, kot smo načrtovali. Stalno
prihaja do sprememb in dober vodja projekta v celoti obvladuje
spremembe na projektu. Nadzorovati in obvladovati mora predvsem
porabo virov, stroške in kakovost. Odgovoren je tako naročniku kot
poslovnemu sistemu. Ker je v vsak projekt vpletenih veliko
udeležencev, njihovi interesi pa se med sabo križajo, je vodenje
zelo naporno.
V drugem delu sem predstavil primer investicijskega programa za
projekt kanalizacije v občini Logatec. Sodeloval sem kot odgovorni
projektant in vodja projektne dokumentacije. Izdelal sem projekt za
pridobitev gradbenega dovoljenja in projekt za izvedbo kanalizacije.
Kot zunanji sodelavec sem pomagal izdelati tudi investicijski
program.
Andrej Remih, mentor Mihael
Sekavčnik
Problem sežiganja odpadkov v Zasavju [Glej povzetek]
Zasavje je med najbolj onesnaženimi področij Slovenije. Že zdavnaj
so presežene naravne samočistilne sposobnosti, poleg tega je
geografska lega Zasavja popolnoma neprimerna za dodatno
onesnaževanje okolja.
V nalogi so obravnavane osrednje tri zasavske občine in sicer
Zagorje, Trbovlje in Hrastnik. Posamezne občine sem predstavil z
vidika naravnogeografskih značilnosti. Opisana je lega, geološka
zgradba, reliefne in podnebne značilnosti. Poseben poudarek je na
predvideni sežigalnici odpadkov v Trbovljah. Medsebojno sem
primerjal razvoj občin in njihove dejavnosti, ki so privedle do
stanja, v katerem živimo danes, ko so samočistilne sposobnosti in
zmožnosti okolja v Zasavju presežene. Cilj diplomske naloge je
predstaviti problematiko v zvezi s sežiganjem odpadkov v Zasavju in
predstaviti probleme in posledice, ki bodo povzročene v primeru, da
sežigalnica bo. V upanju na čimprejšnjo uresničitev so podani tudi
predlogi za izboljšanje stanja.
Janez Hiršel, mentor Mihael Sekavčnik
Izraba deponijskega plina na odlagališču odpadkov [Glej povzetek]
Predmet moje diplomske naloge je bil poiskati način izkoriščanja
deponijskega plina, ter podati okvirne stroške in izdelati študijo
ekonomske upravičenosti investicije. Skozi vso nalogo se poraja
vprašanje, ali je investicija potrebna in s kakšnimi stroški to
investicijo izvesti.
Razložil sem kemijski proces, pri katerem iz komunalnih odpadkov
nastaja deponijski plin. V nalogi sem opisal sestavo deponijskega
plina in kaj sploh je deponijski plin. V nadaljevanju naloge sem
opisal in orisal način in princip zajemanja plina ter izračunal
možno količino deponijskega plina pri koncentraciji metana, ki še
lahko služi kot pogonska energija plinskega motorja. Na podlagi
dobljenih in izračunanih parametrov, ter primerjave med izrabo
deponijskega plina za proizvodnjo toplotne energije in izrabo
deponijskega plina za proizvodnjo električne energije, sem se
odločil, da plin uporabim za plinski motor, ki poganja generator,
toplotno energijo pa preko izmenjevalcev porabimo za ogrevanje
obstoječih in predvidenih objektov.
Ti podatki so služili kot osnova za dimenzioniranje plinskega
motorja, transformatorske postaje in izračuna stroškov investicije.
Ob znanih stroških investicije sem lahko izračunal, kdaj se
investicija povrne, zraven pa je podan še primerjalni diagram. V
izračunu so zajeti stroški vzdrževanja in vzdrževalcev ter časovna
in stroškovna primerjava izkoriščanja električne energije s toplotno
energijo ali brez nje.
Na kratko sem predstavil svojo diplomsko nalogo. Podrobnejša
predstavitev moje vizije izkoriščanja deponijskega plina pa je
predstavljena v vsebini diplomske naloge.
3. april 2006
Boštjan Meh, mentorica Nenka Krušič
Poslovni načrt družbe Eden d.o.o. [Glej povzetek]
Odločitev o ustanovitvi družbe EDEN d.o.o. (v nadaljevanju: EDEN)
sem kot bodoči ustanovitelj sprejel v juniju 2005. Za sedež sem
izbral lokacijo v Ljubljani, Planinska cesta 29, kjer se bo družba
tudi registrirala kot družba z omejeno odgovornostjo in pričela s
svojo dejavnostjo v septembru 2006, v polni meri pa
predvidoma s 1.1. 2007. Zagonski kapital družbe znaša 4.000.000
tolarjev. Ker je moj delež 100 %, sem edini lastnik družbe EDEN.
Družba EDEN se bo s ponudbo svojih storitev predstavila na trgu kot
projektant in izvajalec komunalno-gradbeniških del za ureditev
okolice objektov in krajinsko arhitekturo. Poleg projektantskega in
izvajalnega dela procesa družba načrtuje povezave z nekaterimi
domačimi družbami, ki se ukvarjajo z vrtnarstvom, drevesarstvom,
kiparstvom, ki bodo v večini delovali kot dobavitelji.
Gradbene dejavnosti je na svetovnem trgu veliko. Na slovenskem trgu
se tovrstne storitve do sedaj niso pojavljale ob podpori izrazite
marketinške strategije. Ciljni naročniki teh storitev so predvsem
premožnejši prebivalci ter institucije, ustanove, društva, zavodi,
zdravilišča, občine ipd.
Odločitev o ustanovitvi družbe EDEN d.o.o. (v nadaljevanju: EDEN)
sem kot bodoči ustanovitelj sprejel v juniju 2005. Za sedež sem
izbral lokacijo v Ljubljani, Planinska cesta 29, kjer se bo družba
tudi registrirala kot družba z omejeno odgovornostjo in pričela s
svojo dejavnostjo v septembru 2006, v polni meri pa predvidoma s
1.1. 2007. Zagonski kapital družbe znaša 4.000.000 tolarjev. Ker je
moj delež 100 %, sem edini lastnik družbe EDEN.
V našem projektu bo poudarek tudi v sodelovanju z gradbenim
podjetjem – kooperantom, ki se ukvarja zgolj z gradnjo poslopij in
ne z urejanjem okolice. Namen projekta je tudi predstavitev v
pristojnih državnih organih, v kateri je velik potencial po
tovrstnih storitvah. Najkasneje v drugem letu poslovanja, ko bosta
znamka in dobro ime družbe že uveljavljena na osnovi uspešnega
enoletnega nastopa na trgu, se bo dejavnost še razširila. Prodajna
strategija bo v začetku osredotočena na oglaševanje, prodajo preko
časopisov, internetnega oglaševanja, kontaktnih oddaj na radiu in
televiziji.
V Sloveniji je veliko podjetij, ki se ukvarjajo z gradnjo na
splošno, vendar smo zasnovali in načrtovali višji estetski rezultat,
kar je nekaj nevsakdanjega za tovrstno ponudbo. Iz tega izhodišča
bomo tržili dejavnost družbe in ljudi seznanjali ter obveščali o
možnosti estetske okolice objektov. Cenovno bodo naše storitve v
povprečju 5 odstokov cenejše od podobnih storitev na trgu.
Družba se bo že v začetku financirala iz lastnih sredstev vplačanega
ustanovnega kapitala ter za začetek in med poslovanjem ne bo najela
posojil. Tudi ob bistveno nižjih rezultatih od pričakovanih (pod 60
%), bo družba sama financirala izdelavo in marketinške akcije, ne bo
pa svojih sredstev namenila za kreditne posle.
Vodstvo predstavlja lastnik, ki je hkrati tudi ustanovitelj družbe
ter direktor. Družba EDEN bo sestavljena iz projektantskega oddelka,
v katerem bo zaposlen arhitekt krajinske arhitekture ter komunalni
inženir, ki bo obenem vodja gradbišča ter operativnega oddelka, ki
bo štel 12 ljudi, od katerih bodo najmanj 4-je z ustreznimi
dovoljenji o upravljanju gradbene mehanizacije in 2 vrtnarja,
računovodja ter čistilka.
Anton Rupnik, mentorica Nenka Krušič
Financiranje investicij v infrastrukturne objekte
[Glej povzetek]
Infrastruktura sodi med najpomembnejše dejavnike gospodarskega
razvoja dežele.
V infrastrukturo sodijo objekti, katerih graditev vpliva na
spremembo prostora in civilizacijo življenja. Omogoča in pospešuje
hitrejšo gospodarsko rast države in višjo življenjsko raven
prebivalstva. Za infrastrukturo je značilno, da se načrtuje
dolgoročno, da zahteva velike naložbe, zmogljivosti pa se praviloma
povečujejo. Infrastruktura ima dolgo življenjsko dobo in se ne more
hitro amortizirati.
Opredelitev infrastrukture je lahko precej široka, saj zajema
celotne dejavnosti. Razdelimo jih lahko v tri velike skupine:
energetiko, promet in zveze ter komunalno infrastrukturo.
V diplomski nalogi sem opisal komunalno infrastrukturo lokalnih
skupnosti, ki je potrebna za izvajanje javnih služb v občini.
Osredinil sem se na problematiko financiranja in hkrati navedel
pogoje za pridobivanje sredstev.
Kljub temu, da gre za infrastrukturo lokalnega pomena, gradnjo takih
objektov in naprav pogojuje država tako s prostorsko ureditvijo kot
tudi z načinom financiranja.
Po Zakonu o gospodarskih javnih službah (1993) uvrščamo med
infrastrukturne objekte vse objekte, naprave in omrežja, ki so
lastnina Republike Slovenije ali posamezne občine in so v skladu s
predpisi namenjena izvajanju javnih gospodarskih služb. Z obveznimi
gospodarskimi javnimi službami se zagotavlja varstvo uporabnikov
javnih dobrin. Izvajanje teh javnih služb zagotavlja občina.
Občina je lastnik infrastrukturnih objektov in hkrati tudi
investitor. Financiranje poteka s sredstvi občinskega proračuna.
Občinska sredstva praviloma ne zadoščajo za pokrivanje vseh potreb,
zato občine najemajo tudi kratkoročne ali dolgoročne kredite.
Najugodnejši so nekomercialni krediti Ekološkega sklada Republike
Slovenije, ki je z delovanjem pričel leta 1994. Sklad je z ugodnimi
krediti omogočil izvedbo investicij na področju vodooskrbe, čiščenja
odpadnih voda in zmanjševanja emisij v zraku.
Druga, in vse pogostejša možnost je pridobivanje nepovratnih
sredstev iz državnega proračuna in tujih donacij kot pomoč Evropske
unije.
Slovenija črpa sredstva tujih skladov že deset let. Večina tujih
sredstev je bila odobrena in porabljena za sofinanciranje komunalne
infrastrukture, predvsem na področju odvajanja in čiščenja odpadnih
voda. Program PHARE je prisoten že od leta 1995. Za obdobje od leta
2000 do leta 2006 je Evropska komisija pridruženim članicam namenila
še nepovratna sredstva programa ISPA in SAPARD.
V tujini se vse bolj uveljavlja interes zasebnega kapitala za
naložbe na področju varstva okolja. Najbolj poznana sta modela BOT (Build-Operate-Transfer)
in BTO (Build-Transfer-Operate). Pri nas pravega vlaganja še ni.
V zadnjem poglavju sem opisal primer izgradnje vodovoda v Občini
Logatec, ki se je delno financiral s sredstvi SAPARD.
Matevž Kotnik, mentor Mitja Rismal
Vplivi intenzivnega kmetijstva na pitno vodo
[Glej povzetek]
V nalogi smo analizirali ekološke probleme na slovenskih farmah
ter vpliv fitofarmacevtskih sredstev in kmetijske mehanizacije na
čisto pitno vodo.
Dobljeni podatki kažejo, da farme v Sloveniji uporabljajo različne
načine skladiščenja in obdelave gnojevke - odvažanje gnojevke na
površine, anaerobna in aerobna obdelava ter proizvodnja bioplina. Na
večini farm pa razmišljajo, kako bi obstoječe sisteme še
izpopolnili.
Količina gnojevke je v različnih letnih časih različna. Največ
gnojevke na farmah nastane poleti in jeseni, najmanj pa spomladi in
pozimi. Na povečano količino gnojevke najbolj vpliva visoka
temperatura, ki povzroči večjo porabo vode pri živalih.
V Sloveniji se uporaba fitofarmacevtskih sredstev zmanjšuje, vendar
se zaradi želje po čim boljšem pridelku velikokrat prekorači
dovoljena količina pesticida in herbicida, ki poleg omejene uporabe
zahtevata tudi izbiro primernega časa.
Pri kmetijski mehanizaciji je pomembno, da je pravilno in strokovno
vzdrževana. Ena kapljica olja lahko namreč onesnaži tudi do tisoč
litrov čiste pitne vode.
Mirko Ribič, mentor Mitja Rismal Vrste in lastnosti komunalnih čistilnih
naprav [Glej povzetek]
Namen diplomske naloge je predstavitev vrst komunalnih čistilnih
naprav, ki so danes v Sloveniji, kot tudi drugje po svetu najbolj v
uporabi. V nalogi so predstavljeni temeljni procesi biološkega in
fizikalnega čiščenja odpadnih voda. Obravnavane naprave se
razlikujejo po tehnoloških postopkih, porabi energije in skupnih
stroških čiščenja. Opisane so tudi lastnosti, prednosti in
pomanjkljivosti posameznih tehnologij.
Ne glede na izbrani način čiščenja odpadne vode ima vsaka čistilna
naprava dva produkta: bolj ali manj očiščene odpadne vode in bolj
ali manj stabilizirano blato iz čistilne naprave. Pri izkoriščanju
teh procesov, z umetnimi ali »naravnimi« posegi, skrbimo za
optimalne pogoje delovanja čistilne naprave.
V nalogi sem se omejil na najbolj uporabljane biološke čistilne
naprave z dispergirano, lebdečo maso aktivnega blata. Predstavljene
so najbolj značilne tehnologije komunalnih čistilnih naprav te
vrste, ki delujejo na principu mehansko-biološkega čiščenja. Naprav
s pritrjeno biološko maso, kot so potopniki, precejalniki, biološki
filtri in rastlinskih čistilnih naprav, ki prav tako temeljijo na
biokemičnih procesih, v nalogi ne obravnavam.
Anton Rus, mentor Mitja Rismal
Oskrba za vodo na kraškem področju – Vodovod Tisovec [Glej povzetek]
V diplomski nalogi želim predstaviti problematiko oskrbe s pitno
vodo na kraškem območju, konkretno na območju Suhe krajine na
Dolenjskem. Že iz samega imena pokrajine je razvidno, da imajo
prebivalci tega dela Slovenije probleme, ki se nanašajo na oskrbo z
zdravo pitno vodo. V prvem delu je obravnavana problematika širšega
dela Suhe krajine oziroma severozahodnega dela porečja reke Krke. V
kratkem so opisane geološke razmere na tem področju ter podzemni
vodni tokovi, ki gravitirajo proti izviru oziroma toku reke Krke. V
drugem delu opisujem način reševanja tovrstne problematike v
konkretnem naselju, katerega prebivalci so se do pred kratkim
oskrbovali z vodo iz kapnic. V naselju je bil zgrajen vodovodni
sistem, ki se oskrbuje iz vrtine, izvrtane v zakraselem apnenčastem
terenu. Podatki, navedeni v diplomski nalogi, so bili pridobljeni iz
obstoječe literature in projektne dokumentacije vodovoda Tisovec.
Večino podatkov sem pridobil pri sodelovanju reševanja problematike
vodooskrbe naselja Tisovec. Cilj naloge je bil ugotoviti možnosti
vodooskrbe prebivalstva tudi na območju, ki je na področju oskrbe z
vodo deficitarno. Ugotovljeno je, da obstajajo možnosti, s katerimi
lahko zagotavljamo vodooskrbo prebivalcev, ki živijo na območjih v
razmerah, kjer ni površinskih, tekočih ali stoječih voda.
V diplomski nalogi sem prikazal problematiko kanalizacijskega omrežja v Občini
Dobrova–Polhov Gradec. Omenil bom zakone, ki so nepogrešljivi del pri izgradnji
kanalizacijskega omrežja in se jih je še posebej potrebno držati.
Vendar pa sama zakonodaja in predpisi brez sprejema med ljudmi ne bodo dali
želenega učinka. Občani se morajo zavedati težav, ki jih povzročajo fekalne
odplake, ki se neposredno izpuščajo v bližnje potoke ali reki Gradaščico ter
Horjulščico. Zato morajo biti občani v čim večji meri seznanjeni z načini in
postopki, ki omogočajo zmanjševanje onesnaženosti potokov in rek v občini.
Z izgradnjo kanalizacijskega sistema v Občini Dobrova–Polhov Gradec v dolžini
približno 10.962 metrov, z vsemi črpališči in čistilnimi napravami, se bodo
higienske razmere v tangiranih naseljih bistveno izboljšale.
Z realizacijo izgradnje javne kanalizacije za odvod komunalne odpadne vode se bo
uredil odvod odpadnih komunalnih voda iz še ne kanaliziranih območij Občine
Dobrova–Polhov Gradec.
Območja ob Kolpi v občini Črnomelj do leta 2005 niso imela
urejene javne vodooskrbe. Prebivalci so se oskrbovali preko kapnic
ali skupnih vodnjakov. V nalogi so za območje Preloke glede na vodne
vire Dobličica, Vumol, Kolpa in raziskovalna vrtina ŠKA 1/96
obdelane štiri variante vodooskrbe. Pri prvi obravnavani varianti,
ki za vodni vir uporablja raziskovalno vrtino ŠKA 1/96, gre za
lokalni vodovodni sistem. Preostale tri variante pa se povežejo na
obstoječe vodovodne sisteme Črnomlja, Adlešičev ali Vinice. Za
izbiro optimalne zasnove so obravnavane štiri variante med seboj
primerjane glede razpoložljive količine vode, kakovosti vodnih virov
in ekonomskih parametrov. Primerjava je pokazala za najprimernejšo
varianto izgradnjo lokalnega vodovodnega sistema, vendar upoštevajoč
samo sedanje število prebivalcev. Dolgoročno pa se ista varianta
pokaže kot neperspektivna, saj ne bo pokrivala potreb vseh
prebivalcev ob upoštevanem 1% letnem prirastku. Tako smo kot
optimalno varianto vzeli zasnovo, ki se oskrbuje iz izvira Dobličice.
5. april 2006
Andrej Medmeš, mentor Tadej Markič
Poškodbe in sanacija vozišč po končani zimi
[Glej povzetek]
Vzdrževanje prometnih površin je sestavni del javne ceste, ki
obsega čiščenje teh površin ter popravila lokalnih poškodb.
Diplomska naloga obravnava poškodbe in sanacije vozišč po končani
zimi.
Vzdrževanje cest vodi in organizira za to dejavnost pristojna
strokovna služba upravljavca cest - Direkcija Republike Slovenije za
ceste (DRSC). Za izvajanje vzdrževanja cest na državnih cestah
skrbijo cestna podjetja (CP), razen za avtoceste, katere vzdržuje
družba za avtoceste v Republiki Sloveniji d.d. (DARS).
Poleg vzrokov, zaradi katerih se pojavijo poškodbe na voziščih, so v
diplomski nalogi zajete vrste poškodb in načini sanacij.
Konkreten primer z načini sanacij in ovrednotenje stroškov za
postavitev ceste v prvotno stanje je prikazan na regionalni cesti
drugega reda R2-414 odsek 1349 Kamnik-Ločica.
Diplomska naloga obravnava sežigalnico trdih komunalnih in njim
podobnih odpadkov. Sežigalnica je namenjena termični obdelavi
odpadkov, kar je eden izmed načinov učinkovitega odstranjevanja
le-teh. Naloga opisuje sežiganje odpadkov, pridobitve in slabosti
takšnega načina obdelave odpadkov ter okoljske vidike za postavitev
objekta termične obdelave odpadkov kot nadgradnje ali alternative že
obstoječim načinom odstranjevanja in zbiranja komunalnih odpadkov.
Načini dosedanjega zbiranja in odstranjevanja trdih komunalnih in
njim podobnih odpadkov pri nas so bili vodila za izdelavo diplomske
naloge o sežigu odpadkov. Zaradi vsakodnevnega povečevanja
komunalnih odpadkov v urbanih središčih in pomanjkanja prostora za
odpiranje novih komunalnih deponij ter centrov za recikliranje sem
se odločil za odstranjevanje odpadkov s kontroliranim sežiganjem na
postrojenju sežigalnice.
Rezultati sežiganja odpadkov prikazujejo učinkovito odstranjevanje
odpadkov, možnost pridobivanja energije iz zavrženega odpadnega
materiala in občutno zmanjšanje količine odloženih odpadkov na
obstoječe deponije.
Posledice sežiganja se kažejo predvsem pri emisijah strupenih plinov
v atmosfero, izpuščanju nevarnih snovi v vodo in odlaganju pepela
ter ostankov po čiščenju dimnih plinov.
Boris Živec, mentor Mihael Sekavčnik
Težave z izvajanjem programa zbiranja ločenih frakcij
[Glej povzetek]
Preobremenjenost odlagališč in usklajevanje predpisov z evropsko zakonodajo sta
pripeljala k spremembam načina odlaganja vseh vrst odpadkov.
K zmanjšanju količin komunalnih odpadkov nas vodi ločeno zbiranje frakcij ter
možnost njihove ponovne uporabe kot sekundarne surovine.
To lahko uresničujejo javne komunalne službe za ravnanje z odpadki z izdelavo
Programa ločenega zbiranja frakcij, v katerem so zapisane zakonske obveze in
določila tako za izvajalce del kot za uporabnike. Vendar pa slednji čestokrat ne
opravljajo svojih dolžnosti in tako nepravilno odlagajo odpadke.
Čeprav se v javnem komunalnem podjetju že desetletje trudijo z osveščanjem in
informiranjem občanov, bo potrebno še kako desetletje, da bodo uporabniki
resnično doumeli bistvo ločenega zbiranja frakcij, še posebej pa tistih na
izvoru.
V diplomskem delu sem tako hotel opozoriti na nekatere nepravilnosti, ki jih
delajo uporabniki komunalnih storitev; tako njim kot tudi javnemu komunalnemu
podjetju in lokalni skupnosti podati nekaj predlogov, ki bi lokalno skupnost in
javno komunalno podjetje povezalo k skupnemu pristopu ozaveščanja in osveščanja
občanov.
Marko Lipuš, mentor Jože Crnič
Uporaba ekološke pralnice vozil na vojaškem poligonu
[Glej povzetek]
Osrednje vadišče Slovenske vojske leži na občutljivem vodonosnem
področju za obširno obalno-kraško in notranjsko območje. Ugotovljeno
je, da vojaško vadišče zaradi specifične rabe ni nadomestljivo z
drugim področjem v Sloveniji. Zato bo na področju varovanja okolja
in vod potrebno uvesti ustrezne preventivne ukrepe, skladno z
zakonodajo in varnostnimi usmeritvami. V diplomski nalogi ugotavljam
in opisujem pomen in možnost postavitve ekološke pralnice vojaških
vozil na Osrednjem vadišču Slovenske vojske Postojna.
V diplomski nalogi sem predstavil glavne zakone na državnem,
vojaškem in evropskem nivoju, ki se dotikajo varstva okolja in vod.
V osrednjem delu sem opisal način delovanja ekološko pralnega
objekta za vojaška vozila, z uporabo akumulirane deževnice kot
osnovnega pralnega sredstva in nadaljnje »kolobarjenje« z že
uporabljeno in prečiščeno vodo.
V zadnjem delu naloge ugotavljam možnost postavitve takega objekta.
Glede na pridobljene podatke o obremenjenosti vadišča z vozili in
nujnosti uvedbe preventivnih ukrepov na področju varovanja tal in
vod ugotavljam, da je na Osrednjem vadišču Slovenske vojske Postojna
postavitev pralnega objekta nujna in neizbežna. Potrebno se je le
odločiti za vrsto pralne tehnologije ali drugo ustrezno rešitev
problema. Predstavljeno tehnologijo pa ponujam kot eno izmed
ustreznih rešitev, saj izpolnjuje več zakonskih in okoljevarstvenih
zahtev hkrati.
Sebastijan Stojkovič, mentor Jože Crnič
Čiščenje kanalizacijskega omrežja
[Glej povzetek]
V svoji diplomski nalogi predstavljam kanalizacijske sisteme in
njihovo zasnovo ter opisujem različne načine čiščenja
kanalizacijskih sistemov in pa tudi samo problematiko zamašitve.
Najprej opisujem kanalizacijske sisteme in cevovode (za lažjo
predstavo kaj je cevovod). Nato sem prešel na samo zasnovo
kanalizacijskega sistema oz. omrežja in opisal, kakšne cevi
uporabljamo za gradnjo kanalizacijskega sistema, hitrost ter padec
odpadne vode in kakšni sistemi obstajajo.
Navedel sem tudi odloke in splošne določbe, ki so zelo pomembni za
posege čiščenja in vzdrževanja kanalizacije.
Nadaljujem s čiščenjem kanalizacijskih sistemov. Navajam različne
metode za čiščenje kanalizacijskega sistema. Osredotočil sem se na
strojno čiščenje in podrobno opisal komunalne stroje za čiščenje,
poleg tega pa opisujem tudi različne postopke čiščenja, kot so
intervencijski in sistematični postopki.
Nato pa sem se še dotaknil problematike zamašitve javnega
kanalizacijskega sistema ter odprave in ukrepe samega problema
zamašitve. Za dobro čiščenje kanalizacijskega sistema moramo
upoštevati zasnovo sistema, ki ga bomo čistili, saj bomo samo tako
uspešni na tem področju.
Andrej Božič, mentorica Marija Slovnik
Organizacijska kultura v podjetju
[Glej povzetek]
Organizacijska kultura je prisotna v vseh gospodarskih družbah in
mnogi lastniki ter managerji podjetij se zavedajo, da je uspešnost
poslovanja podjetja povezana tudi z organizacijsko kulturo.
Organizacijska kultura se ne pojavi čez noč, ampak se oblikuje in
razvija več let ter se tudi spreminja. Tako bom v diplomski nalogi
predstavil metodo Camerona in Quinna kot eno od možnih metod za
proučevanje obstoječe in želene organizacijske kulture v podjetju.
Obstaja veliko različnih tipologij kultur podjetja, med katerimi bom
navedel tri najbolj znane (Ansoff, Deal in Kennedy, Handy).
Na osnovi teoretičnih izhodišč bom prikazal, da organizacijska
kultura oziroma njena moč pomembno vpliva na uspešnost poslovanja
podjetja. To je tudi razlog, zaradi katerega mora biti vodstvo
podjetja zainteresirano, da izbere in goji kulturo podjetja, ki
povečuje njegovo uspešnost.
5. junij 2006
Blaženka Solomun, mentorica Marija Slovnik
Letni razgovori kot oblika vodenja zaposlenih
[Glej povzetek]
Letni razgovori so oblika delovanja komunikacije usmerjenega v
izboljšanje odnosov in izboljšanje uspešnejšega dela zaposlenih. Pri
izvajanju le-teh morajo vodje dobro poznati veščine komuniciranja in
motiviranja zaposlenih, saj le tako lahko uskladijo cilje zaposlenih
in cilje podjetja.
V diplomski nalogi je predstavljena v prvem delu teorija vodenja in
letnih razgovorov, v drugem pa podjetje Pekarna Vrhnika d.d. Letni
razgovori so idealno orodje za vodenje zaposlenih v podjetju. Vodja
ima ob tem pomembno vlogo, saj mora za razgovor izbrati ustrezen
način komuniciranja in motivacije. Pri razgovoru mora vodja
zaposlene poslušati kadar govorijo o svojih težavah in ciljih, jih
spodbujati in v končni fazi pomagati. To zaposlenim daje energijo in
pogum za nadaljnje delo v korist podjetja. Ob tem ima vodja manj
težav in dela, na rezultate pa je lahko ponosen.
Raziskava, ki sem jo izvedla v podjetju Pekarna Vrhnika d.d., je
pokazala, da so tako zaposleni kot vodje dobro obveščeni o izvedbi
in ciljih letnih razgovorov. Koristni so in morajo se izvajati z
vsemi zaposlenimi. Vodje in zaposleni so premalo motivirani za
opravljanje dela v podjetju, ker jih v največji meri motivira denar.
Dejstvo je, da se vodje premalo potrudijo voditi svoje zaposlene,
kar je bilo opazno v anketi.
Neda Vidmar, mentorica Nenka Krušič
Taksa za obremenjevanje vode
[Glej povzetek]
V Sloveniji je leta 2004 okoljska dajatev zamenjala takso za
obremenjevanje voda. V diplomski nalogi sem obravnavala okoljsko
dajatev (takso) za industrijsko odpadno vodo in komunalno odpadno
vodo.
V diplomski nalogi sem prikazala finančne učinke okoljskih taks za
obremenjevanje okolja v Republiki Sloveniji in težave, s katerimi se
zavezanci za plačevanje takse in upravljavci komunalnih objektov
srečujejo. Takse za obremenjevanje voda so ekonomski instrument
varstva okolja, katerega glavna naloga je zmanjšanje obremenjevanja
okolja.
S podzakonskimi akti so določeni načini izračunavanja povzročene
obremenitve okolja, ki so izražene z enotami obremenitve na vsakega
posameznega onesnaževalca – torej, z višino takse oziroma dajatve za
posamezno enoto obremenitve. Del te takse predstavlja proračunski
vir, večji del pa se neposredno vrača v okoljske investicije.
Med ekonomskimi vidiki je prednostni cilj Nacionalnega programa
varstva okolja, ki zagovarja povečanje ekonomskih virov naložb v
projekte varstva okolja ter tako posredno zmanjšuje onesnaževanje.
To pomeni povečanje davčne olajšave za vse tiste, ki investirajo v
okoljevarstvene projekte – povrnitev dela plačane takse.
Ivan Gros, mentor Mihael Sekavčnik
Regijski center Koroške za ravnanje z odpadki
[Glej povzetek]
Predmet diplomske naloge je raziskati področje gospodarjenja s
komunalnimi odpadki na področju koroške regije. Obdelana je
problematika bodočega ravnanja s komunalnimi odpadki v eni javni
gospodarski službi: Koroški regijski center za ravnanje z odpadki,
(K.R.C.R.O.). Opisano je pravno reševanje statusa javne gospodarske
službe s sedežem na dveh lokacijah, s svojo dejavnostjo pa pokriva
vseh osem koroških občin. V nalogi je opisan postopek ravnanja z
odpadki od njihovega nastanka pa do končnega prihoda v regijski
center. Opisani so različni načini ravnanja z odpadki glede na
cilje, ki jih želimo zasledovati. Posamezne tehnološke faze ravnanja
z odpadki so opisane. V zaključku je podana tudi analiza
upravičenosti pristopa izvajanja javne gospodarske službe na nivoju
regije v okviru K.R.C.R.O.
Valter Rihter, mentor Mitja Rismal
Preizkušanje kanalizacijskih sistemov
[Glej povzetek]
V nalogi je opisan postopek izvajanja preizkusov kanalizacijskih
sistemov z dejavniki, ki so vključeni v ta proces, ter uporaba
geografsko-informacijskega sistema. Opisani so tudi veljavni
predpisi, ki urejajo področje odvajanja in čiščenja komunalnih
odpadnih voda.
V diplomskem delu sem se, kot problem iz prakse, še posebej dotaknil
področja pravilnega časovnega postopka izvajanja preizkusov na
novozgrajenih kanalizacijskih sistemih, kajti omenjeno področje je v
praksi preveč zapostavljeno oz. časovno neusklajeno.
Tomaž Fabijan, mentor Mitja Rismal
Sanacija lokalnega vodovoda Iška vas
[Glej povzetek]
Obstoječi lokalni vodovodni sistem Iška vas je slabo vzdrževan in
zagotavlja zdravstveno oporečno vodo. Težave nastopijo že pri
izviru, kjer je voda mikrobiološko neustrezna, zajetje je
nezavarovano in obstoječa čistilna naprava za pripravo pitne vode
brez ustrezne funkcije. Začetki gradnje vodovodnega sistema segajo v
leto 1910, delno obnovil in razširil pa se je v 50-ih in 60-ih letih
prejšnjega stoletja. Za posege ne obstaja izvedbena dokumentacija
niti geodetski posnetek obstoječega stanja. Cevi so iz salonita ali
litega železa, le novejši deli vodovoda so iz plastike. Defekti na
obstoječem cevovodu so pogosti, trase pa potekajo po privatnih
zemljiščih, le v strnjenem delu naselja so sekundarni vodi pod
javnimi površinami - cestami.
Cilj diplomske naloge je temeljita analiza obstoječega stanja, ter
obdelava različnih variant rešitve oskrbe prebivalcev z zadostno
količino in z zdravstveno ustrezno pitno vodo. Po Pravilniku o pitni
vodi mora vsaka oskrba s pitno vodo imeti upravljavca, Zakon o
varstvu okolja pa nalaga lokalni skupnosti, da oskrbo prebivalcev s
pitno vodo, organizira v okviru obvezne gospodarske javne službe.
V diplomski nalogi sem uporabil tehnične in logično-miselne metode
raziskav. Pri tehničnih raziskavah sem kot pomoč uporabljal
strokovno literaturo in veljavne pravilnike, ter dokazana dejstva
verodostojnih institucij. Pri možnih rešitvah pa sem uporabil znana
dejstva, ter jih logično opredelil.
Cilj izobraževalnega programa višjega strokovnega izobraževanja je izobraziti inženirja s strokovno-teoretičnim in praktično-uporabnim znanjem za urejanje prostora s poudarkom na načrtovanju, gradnji, obratovanju in vzdrževanju infrastrukture.
Cilj programa je izobraziti ekonomiste komercialnega poslovanja z dovolj
širokim strokovno-teoretičnim in praktično uporabnim znanjem.
Študentje pridobijo široko in
poglobljeno strokovno-teoretično in praktično uporabno znanje iz
organizacije in sodobnega pisarniškega poslovanja.